Verzeker jezelf van een uitdagende baan!
Werken bij Klap logo
Oct26
Winter Stare - from vonSchnauzer on Flickr

Winterdepressie wel serieus nemen

Ben jij ook zo lusteloos, passief en prikkelbaar?

De klok gaat weer een uur achteruit waardoor de dagen nóg korter lijken. Je verplaatst je ´s ochtends in het donker naar school of je werk en ´s avonds vice versa... in het donker. Hoe somber! In Nederland zijn veel mensen vatbaar voor lusteloze gevoelens, we hebben ze allemaal wel eens, maar sommigen hebben in deze periode van het jaar een veelheid aan psychische en lichamelijke klachten. Dat zou best wel eens een winterdepressie kunnen zijn.

De Cijfers op een rij

Ongeveer anderhalf miljoen Nederlanders hebben last van een winterdepressie of de winterblues. Zeker één op de 16 Nederlanders hebben in de herfst en winter gevoelens van somberheid, irritatie, dufheid en vermoeidheid. De donkere gevoelens verdwijnen gelukkig als de lente aanbreekt. De heftigheid van de klachten en variatie aan symptomen varieert enorm. Bij 450.000 landgenoten is er sprake van een ernstige depressie die het dagelijks leven, werk en relatie belemmert. Deze vorm staat ook bekend als SAD, Seasonal Affective Disorder.

Vrouwen hebben meer last van een winterdepressie dan mannen en mensen die binnen werken of studeren in een daglichtarme omgeving, zouden het hele jaar door geestelijke en lichamelijke klachten kunnen hebben.

Wanneer heb je officieel een winterdepressie?

Als je minimaal twee jaren achter elkaar alle symptomen vertoont van een winterdepressie, en deze verdwijnen zodra de lente aanbreekt, kan je officieel spreken van een winterdepressie.

Gebrek aan daglicht?

Wetenschappers gingen er eerder van uit dat de biologische klok van een mens met een winterdepressie ontregeld raakte zodra de dagen korter werden. Deze hypothese is een paar jaar geleden ontkracht door een promovenda. Eigenlijk weten we dus niet precies waarom sommige mensen wél een winterdepressie krijgen en anderen niet.

Symptomen van een winterdepressie of winterblues

  • Lusteloosheid
  • Laag energie niveau
  • Concentratieproblemen
  • Woede-uitbarstingen
  • Negativiteit
  • Passiviteit
  • Desinteresse in sociale omgeving en hobby´s
  • Neiging om zich terug te trekken
  • Oververmoeidheid
  • Enorme behoefte om heel veel te slapen
  • Huilbuien
  • Prikkelbaarheid
  • Nervositeit
  • Verward gedrag
  • Sombere gevoelens
  • Behoefte aan calorierijk eten en zoetigheid
  • Toenemend lichaamsgewicht
  • Spierzwakte

Let wel: al deze klachten en symptomen verdwijnen zodra de lente aanbreekt!

Neem contact op met de huisarts als jij je hierin herkent. Behandeling kan bestaan uit antidepressiva of andere medicatie, maar ook gesprekstherapie of lichttherapie behoren tot de mogelijkheden.

lichttherapie

Dat er een sterk verband is tussen een geringe hoeveelheid daglicht en een winterdepressie staat niet ter discussie. Maar hoe dat verband precies in elkaar steekt, is dus niet bekend.

De meest bekende behandelwijze tegen winterdepressie is lichttherapie. Je zit een aantal uren per dag voor een lichtbak. Het is een onschadelijk type licht en zorgt ervoor dat je voldoende licht per dag krijgt. Dit doe je gedurende een aantal weken.

Tips van Coenraad

Luisteren naar vrolijke muziek en kijk naar grappige films. Lachen werkt stimulerend. Trek gekke bekken in de spiegel!

Niet zo op de bank hangen tijdens de lange en donkere avonden. Ga aan de slag met iets creatiefs en probeer je hobby´s uit te blijven oefenen.

Ga sporten, want door intensief te sporten maak je de "happy drug" endorfine aan. Wat kan daar nog tegen op?

Voor de minder fanatieke sporter kan een flink stuk fietsen of een wandeling therapeutisch uitpakken. Verstand op nul en laat de frisse lucht en de wind het werk doen. Verplicht naar buiten zeker als de zon schijnt. Geniet van de omgeving en bouw tegelijkertijd meer weerstand op.

De vitamines B met magnesium en vitamine D zouden symptomen van winterdepressie kunnen verminderen. Kruiden als St. Janskruid schijnen goed te helpen bij winterklachten, maar ook haver, rozemarijn en ginko biloba kunnen nuttig zijn. Ze zijn verkrijgbaar als tabletten en als thee.

Liever geen of weinig alcohol en pas op met (soft)drugs. Na de roes slaan de depressieve gevoelens dubbel en dwars toe!

Verminder stress. Activiteiten als yoga meditatie kunnen stress aanzienlijk verminderen. Lees ook het artikel op Werken Bij Klap over "Ontstressen tijdens en na het werk".

Tenslotte

Heb jij last van een winterdepressie of de winterblues? Heb je ervaring met lichttherapie of overweeg je het? Deel je tips en ervaringen met anderen om een winterdepressie te voorkomen!

Meer bronnen