Verzeker jezelf van een uitdagende baan!
Werken bij Klap logo
Feb23
Presenteren - Urban Art

Presenteren is leuk

Angst? Blijven ademen en vooral oefenen!

Een droge mond, klamme handen, je ademhaling wordt steeds sneller, schichtig om je heen kijkend zie je de gezichten van de toeschouwers niet meer en dan probeer je de eerste zin te zeggen: "Welkom bij mijn presentatie over...".

Bang om te spreken

Als je mensen vraagt waarvoor ze angst hebben, dan zal ongeveer 40% van de Nederlanders je zeggen dat ze bang zijn om te spreken in het openbaar. Daartegenover heeft maar 5% geen last van spreekangst. Natuurlijk communiceren we steeds meer digitaal met elkaar, maar vergeet niet dat goed kunnen spreken nog steeds een belangrijkere vaardigheid is in het bedrijfsleven.

Spreken is niet eng. Het kan zelfs leuk en ontspannend zijn! Wij zochten een aantal tips en trucs voor je uit:

Een goed begin is zeker het halve werk

Het openen van een speech is het moeilijkst en bepaalt ook het verdere verloop van de presentatie. Bedenk iets luchtigs om mee te beginnen. Geen rare of vunzige grappen, maar een vrolijke anekdote, een vraag aan het publiek, een statement of een voorbeeld.

Een pakkend begin zorgt ervoor dat het publiek warm wordt gemaakt voor de komende inhoud. Jij als spreker krijgt ook meer zin bij een goede start. Je energie gaat omhoog, de adrenaline borrelt door je lichaam, je gaat lachen en je voelt je gewaardeerd door een enthousiast publiek.

Tip: Lees ook: How To Start Your Speech

Breath in, breath out

De ademhaling bepaalt hoe je spreekt. Ben je zenuwachtig? Onder stress spannen de spieren zich strakker aan waardoor zal je sneller gaat ademhalen en spreken. Er zijn veel verschillende ademhaaloefeningen die je vooraf kan doen. Die oefeningen lijken veel op Yoga oefeningen. Je zult snel rustig en meer ontspannen worden.

Als jij jezelf tijdens een presentatie sneller hoort spreken, dan weet je dat je langzamer moet gaan ademen. Met het veranderen van ritme kan je spelen en zo ontwikkel je meer zelfcontrole.

Tip: Ademhalingsoefeningen ter ontspanning

Progressive Muscle Relaxation

Progressive Muscle Relaxation (PMR) is een handige techniek om je te laten ontspannen. Vooral als je last hebt van trilbenen en "shaky hands". PMR is ontwikkeld door Edmund Jacobson (arts: 1888 - 1983). Het principe is dat een spier, nadat je deze voor 10 seconden strak aanspant, een diepere ontspanning aanneemt dan voor de aanspanning.

Het draait helemaal niet om jou!

Echt niet! Iemand met spreekangst heeft de neiging zichzelf in de situatie uit te vergroten. Je voelt het zweet op je voorhoofd, de trilling van je stem en het gebonk van je hart. Bang dat het publiek je elk moment kan opvreten!

Sprekers zonder angst zien het publiek als één grote happy family. Een groep mensen met wie je iets gaat delen. Kijk eens goed naar je publiek. Ze zijn er voor jou en willen van je leren, weten en ook met jou delen.

Let op je slides

Een goede spreker kan ook zonder slides een goede presentatie geven. Het kan je altijd overkomen dat de techniek jou in de steek laat. Zorg er dus voor dat je daar nooit van afhankelijk bent.

Natuurlijk zijn de juiste beelden bij een verhaal de kers op de taart. Een verhaal vertellen met afbeeldingen is erg informatief en verrijkend. Mensen zijn visuele wezens. Valkuil is dat je teveel informatie weergeeft in je slides.

Tip: Nooit de content van je visuals letterlijk opsommen. Dodelijk saai!
Tip: Maak de slides niet te ingewikkeld. Laat je charts zien? Dan 1 per slide

Hé, jij bent In Control! Presenteren is best leuk...