Verzeker jezelf van een uitdagende baan!
Werken bij Klap logo
Jul8
Burn out. afbeelding van Flickr Creative Commons

Hoe voorkom je een Burn-out?

Tips om gezond en gemotiveerd te blijven

Onzekerheid op het werk, te hoge werkdruk, slechte relatie met collega´s of managers: het zijn allemaal factoren die voor een burn-out kunnen zorgen. Volgens cijfers van het CBS kreeg in 2011 één op de acht medewerkers in Nederland te maken met een burn-out.

Gevolgen van een Burn-out

Mensen met een Burn-out kunnen geen energie of motivatie meer vinden voor de bezigheden op het werk. Het kan zich uiten in lichamelijke en psychische klachten zoals vermoeidheid, slapeloosheid, concentratiegebrek en depressiviteit.

De Burn-out is een van de belangrijkste oorzaken van langdurig ziekteverzuim en hangt sterkt samen met de economische crisis. De crisis leidt bij 2 op de 5 werknemers tot extra stress. Bijna 70 procent rekent op weinig begrip van de werkgever wanneer zij te maken krijgt met een burn-out. Deze werknemers melden zich minder snel ziek wanneer zij last hebben van stressklachten.

Tijdig aangeven

Door de crisis blijven mensen langer wachten met het kenbaar maken van hun klachten. Baanonzekerheid en dreigend ontslag, maken het uiten van te veel werk niet gemakkelijk. Terwijl voorkomen echt veel beter is dan genezen. Niet alleen voor de medewerker, maar ook voor het hele bedrijf.

Het is dus belangrijk om tijdig aan te geven, als iets niet meer gaat. Maar wat kun je nog meer doen om een Burn-out te voorkomen?

Hieronder 5 tips om gezond en gemotiveerd te blijven:

1. Goede communicatie met werkgever en collega´s

Zorg dat het duidelijk is, wat men van je verwacht. Onduidelijkheid maakt mensen onzeker. Praten en luisteren naar elkaar schept betrokkenheid en is goed voor de teamgeest.

Spreek erover met anderen. Je zal je minder hulpeloos voelen wanneer je je behoeftes kenbaar maakt. Praat tegen een meerdere wanneer je geen autoriteit hebt om het probleem op te lossen.

2. Neem signalen van stress altijd serieus

Je kan bijvoorbeeld een stressdagboek bij gaan houden. Sta dagelijks stil bij wat je hebt gedaan en hoe je je daarbij voelde. Waar kreeg je energie van? Welke activiteit riep stress op? Het dagboek helpt je eigen functioneren en welbevinden te evalueren en patronen te herkennen.

3. Een gezonde geest in een gezond lichaam

Bewegen verhoogt de gevoeligheid voor lichamelijke prikkels. Dat helpt je te luisteren naar je lichaam en tijdig gas terug te nemen. Zorg voor goede nachtrust. Bouw de dag bewust af, door ´s avonds te ´verlangzamen´. Ren vervolgens ´s ochtends niet meteen naar je werk, maar neem de tijd om je motor op gang te brengen.

Besteed aandacht aan je voeding. En neem tijd voor je maaltijden. Dat is beter voor de stofwisseling. Het helpt ook je dag te structureren, rustig te starten, het werk tijdig te onderbreken en de dag af te bouwen. Drink veel water. Je zult veel naar het toilet moeten, waarmee je natuurlijke ´breaks´ in je werk hebt.

4. Tijd voor ´fun´

Bedenk 50 dingen die je echt leuk vindt en neem dagelijks tijd om minstens één ding te doen. Doe dat ook als je denkt dat je er te moe voor bent. Plezier geeft energie, ontspant en helpt bij het herstellen van psychische belasting en werkstress.

5. Bekijk je job omschrijving

Vraag je baas om een geüpdatete beschrijving van je taken en verantwoordelijkheden op kantoor. Wanneer je merkt dat je meer doet dan wat je moet doen stap dan naar je baas toe en kom samen tot een goede oplossing.

Heb jij nog meer tips?