Verzeker jezelf van een uitdagende baan!
Werken bij Klap logo
Jan13
Headphones by Kashirin Nickolai on Flickr

Ik heb geen leidinggevende nodig... ik bén leider

Protesteren buiten in de kou? Nee joh, gewoon lekker online

Jij vindt het Wereld Natuur Fonds (WNF) "leuk" op Facebook en je Twittert over #TVOH (The Voice of Holland). Paypal gebruik je dagelijks en je hebt last van infobesitas. Met jouw smartphone text je meer dan dat je belt. Je denkt na over discriminatie en armoede. Je bent niet onder de indruk van iemand met een titel en e-mail is ouderwets. Je regelt het zelf wel. Jij bent Generatie Y!

I Am Generation Y

Een nieuwe generatie komt aan de macht: "Generation Y". Ze hebben geen oorlog meegemaakt. En kennen geen tegenslag, zijn van jongs af aan gestimuleerd om zelfvertrouwen te hebben en om zichzelf te ontwikkelen. Zij ondernemen en bepalen zelf hoe ze het werk doen. Y kent geen gezag voor leidinggevenden die hun trucjes willen aanleren. Ze zijn opgegroeid in het digitale tijdperk, waar alle informatie is te vinden met 1 druk op de knop. Zij zijn ook Yawn , Young and Wealthy but Normal.

Hoe ga je met Y om?

De kenmerken van de Y generatie hebben veel invloed op de werkvloer. Een generatiekloof is onvermijdelijk. Wat is dan de beste manier om hier mee om te gaan als leidinggevende?

Structuur met vrijheid

Vrijheid in hoe je het werk doet. Generatie Y heeft op school veel te kiezen gehad en thuis mocht bijna alles. Het "zelf mogen bepalen" nemen ze mee naar hun werk. En de eigen inbreng en werkwijze van medewerkers kan fijn en verfrissend zijn. Maar er moet helder afgesproken worden wat de verwachtingen zijn van het eindresultaat. Geef Y duidelijke doelen mee. Dan bedenken zij zelf wel hoe ze er naar toe werken.

Durftevragen

Voor generatie Y was er generatie X en daarvoor waren er de Babyboomers. Die laatst genoemde generatie was gewend hun werk pas te laten zien als het af was. Maar "Work in progress" wordt door de nieuwkomers op de arbeidsmarkt juist uitgebreid besproken. Veel vragen, twijfels en nieuwe concepten worden (online) gedeeld met collega"s en vrienden.

Als manager kan je dit proces ervaren als tijdrovend. "Ze houden elkaar van het werk af!" Maar het bevordert juist een goede samenwerking, er komen meer creatieve ideeën uit voort en je krijgt direct feedback wanneer iets de verkeerde kant uit dreigt te gaan. Wees gerust, want in deze processen is er genoeg ruimte om bij te sturen.

Online zijn

De multitaskers komen de arbeidsmarkt op. Tussen het invoeren van gegevens in een systeem en een zakelijke zoekopdracht op Google, kan de Hotmail gecheckt worden en nog snel een tweet de wereld in geholpen worden. Facebook, Google, en Last.fm staan altijd open in de webbrowser. Privé en werk lopen door elkaar heen.

Deze Y generatie is snel met een computer en dat is niet alleen voor hun eigen werk goed, maar ze kunnen de oudere generaties ook hiermee helpen. Zorg er als leidinggevende voor dat de grens tussen werk en privé goed bewaakt word door Media Richtlijnen op te stellen.

Netwerken

Twee generaties terug werd het netwerk onderhouden op de hockeyclub, tijdens zakelijke lunches en op netwerkmarkten. Omslachtig. Contacten en relaties zijn efficiënt te onderhouden via LinkedIn en Twitter meetups. Bovendien is er via online activiteiten steeds meer geld te verdienen. De arbeidsmarkt heeft daarvoor een generatie nodig die daarin makkelijk zijn weg weet te vinden.

Wat is belangrijk?

Werk staat niet meer op nummer 1 in het leven van de huidige starter. Y affilieert het beroep niet meer met de eigen identiteit. De nieuwe generatie kiest ervoor om werk te doen dat leuk en uitdagend is. Ook als dat minder betaalt!

Deze enthousiaste werknemers vinden hun privéleven net zo belangrijk als hun baan, maar tegelijkertijd zijn ze ook erg betrokken bij hun werk. Een nieuwe generatie op de arbeidsmarkt met een eigen agenda. En nu maar in spanning afwachten wat de toekomstige "Confetti Generation" ons gaat brengen!