Verzeker jezelf van een uitdagende baan!
Werken bij Klap logo
Oct9
BHV

Bedrijfshulpverlening (BHV)

8 BHV missers op een rij

Elke werkgever is verplicht om BHV te organiseren, zodat men weet hoe te handelen bij gevaarlijke situaties op het werk. Elk bedrijf heeft daarom 1 of meer bedrijfshulpverleners nodig.

Daarnaast moet er regelmatig geoefend worden om het pand te ontruimen en moet iedereen weten wat te doen bij een calamiteit.

Waarom is dit zo belangrijk?

Mensen raken vaak in paniek als er iets gebeurt of het tegenover gestelde; mensen reageren vaak te laat, denken: "ik hoor het brandalarm, maar ik zie niemand iets doen het zal daarom wel vals alarm zijn". Mocht er dan wel echt brand zijn, dan kan het al te laat zijn met de meest verschrikkelijke gevolgen van dien.

BHV Nederland heeft 8 missers op een rijtje gezet:

1. Evacuatie-berekeningen zijn niet betrouwbaar

Deze kunnen verouderd zijn.

2. Het crisisteam neemt te snel beslissingen

Zij hebben bepaalde scenario´s geoefend, maar de realiteit is altijd anders. Men moet dus goed onderzoeken wat er aan de hand is, voordat er actie ondernomen wordt.

3. Mensen negeren het alarm

Mensen kunnen denken dat het inbraakalarm afgaat of dat het een oefening is. Als het alarm vaker loos afgaat reageren mensen ook niet meer.

4. Mensen komen traag in actie

Een brandje kan voor sommige mensen spannend zijn, ze beseffen niet dat het gebouw in enkele minuten vlam kan vatten.

5. Routines maken ingewikkeld noodplan onwaarschijnlijk

Vaak ruimen mensen eerst hun spullen nog op, of halen hun jas/tas.

6. Mensen volgen de verkeerde leiders

Mensen willen graag een leider volgen, maar dat kan ook iemand zijn die zomaar iets doet, zelfverzekerd overkomt en iedereen de verkeerde kant op kan sturen.

7. Nooduitgangen worden niet gebruikt

Mensen die in paniek zijn, rennen vaak, omdat het routine, is naar de gewone uitgang.

8. De nazorg wordt verwaarloosd

Een heftige brand of een collega gewond zien liggen kan voor sommige mensen een trauma opleveren. Zorg dat de bedrijfsarts daarom na het incident langs komt, voordat de schade tot ziekteverzuim leidt.

---

Het is dus belangrijk dat bedrijfshulpverleners heldere instructies en het goede voorbeeld geven. Het is noodzakelijk dat ze onderling afspraken maken en weten wie wat moet doen bij een calamiteit.

Zorg er daarom voor dat er op het werk voldoende BHV´ers zijn, zodat schade en letsel zoveel mogelijk voorkomen kunnen worden.